Cirkelpass v. 42

Mitten av oktober. Veckorna bara svischar förbi… Jag kan börja använda min högerarm lite smått igen. Känns fantastiskt att det börjar vända till det bättre. Äntligen öppnar det upp för en massa övningar, som jag inte gjort på länge.

Veckans cirkelpass:
Burpees
Planka med höft i golv
Squathopp med crisscross
Situps med viktskiva
Planka med 2 jumping jacks och 2 utfallshopp

Material:
Matta, vikt

Hur jag gör:
5 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 5 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 6 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 40 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Hoppas att du får en fantastiskt träningsvecka! //Vickan

Cirkelpass v. 42

Ovan burpees. Gör ett upphopp med armarna ovanför huvudet. Ihop grupperat och ut i plankposition på raka armar. Lägg dig ner på magen och lyft händerna från marken. Sätt i händerna och tryck dig upp i plankposition igen. Ihop grupperat och ett nytt upphopp.

Nedan planka med höft i marken. Stå i plankposition på armbågarna. För höger höft mot marken. Stanna precis innan du nuddar marken. Försök att hålla övriga kroppen så rak som möjlig under tiden. Spänn magen. Upp till startposition. För sedan vänster höft mot marken. Tillbaka till startposition.

Variant av plankan

Nedan squathopp med crisscross. Gå ner i en djup squat. Gör ett upphopp rakt upp. När du sedan landar, har du benen i kors. Första gången höger ben längst fram. Ner i en ny djup squat, hoppa upp och landa i kors med benen denna gång med vänster ben längst fram.

Nedan situps med viktskiva. Ligg på rygg och ha en viktskiva (eller annan tyngd, jag valde en metallskiva vi hade hemma) rakt ovanför dig. Tänk att det ska kunna stå en tårta på viktskivan, utan att åka av. Res dig upp till sittande och se hela tiden till att viktskivan är på raka armar. Håll emot på vägen tillbaka.

Situps

Nedan planka med 2 jumping jacks + 2 utfallshopp. Stå i planka på raka armar. Gör två jumping jacks (hoppa isär och ihop med benen). Vid sista hoppet ut, hoppa direkt ihop grupperat och res dig upp. Gör två utfallshopp, ett med höger ben fram och ett med vänster ben fram. Typ saxhopp. Ihop grupperat och sedan ut i plankposition igen och börja om från början. Spänn magen.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras